Zamek we wsi Siedlęcin nad Bobrem jest
najlepiej zachowanym w Polsce obiektem nazywanym "średniowieczną wieżą mieszkalno - obronną" . Wieże takie były często budowane w XIII i XIV wieku, kiedy to władcy obawiali się o swoją pozycję i nie pozwalali rycerstwu na budowę własnych dużych zamków. W przypadku Siedlęcina mamy jednak do czynienia z przypadkiem wieży książęcej , ponieważ co udowodniono stosunkowo niedawno, fundatorem był książę jaworski Henryk (wykazały to szczegółowe badania dendrochronologiczne drewnianych elementów wieży). Ogromny rozmiar (20x15 metrów) również sugerował, iż nie mogła to być prywatna siedziba rycerska. Ich wymiary bowiem rzadko wykraczały poza czworobok 10x10 metrów.
Warownia stanęła przy przeprawie na rzece i hipotetycznie miała charakter rezydencji myśliwskiej . Tłumaczyłoby to brak wzmianek (poza jedną) o wieży w najstarszych źródłach i jakichkolwiek dokumentów wystawionych w Siedlęcinie.
Mimo dwóch przebudów w XVI i XVIII w. wieża przetrwała do dzisiaj w prawie niezmienionym średniowiecznym kształcie.
Sedilie
We wnętrzu wieży Siedlęcin można zobaczyć charakterystyczne wnęki okienne z kamiennymi ławami. Wnęki te były duże ze względu na sporą grubość muru. Umieszczone w nich ławki nazywano "sediliami" i wykorzystywano do odpoczynku lub poufnych rozmów.
Wejście prowadzi przez częściowo zasłaniający wieżę dwór . Jego budynki dostawione są do wieży z obu stron, przez co utworzył się wewnątrz mały dziedziniec.
Bezpośrednie wejście do wieży ozdobione jest gotyckim ostrołukowym portalem, a na kamiennych schodkach go poprzedzających wyrosła wielka lipa (istnieje spory rozrzut przy podawaniu jej wieku - od 100 do 600 lat).
Budowla posiada 5 kondygnacji oraz piwnice, a przykryta jest czterospadowym dachem. W początkach jej istnienia zwieńczenie stanowił krenelaż, a kondygnacji było 4.
Bezpieczeństwo mieszkańcom wieży w Siedlęcinie miała zapewnić fosa z mostem zwodzonym oraz wysoki na 4 metry mur obwodowy, który potem był stopniowo rozbierany (pozostałości widziano jeszcze w XIX wieku).
Fosa była zasilana wodą z przepływającej niedaleko rzeki Bóbr i miała szerokość 13 m. Do dziś zachowała się na ok. 1/2 obwodu i wciąż jest nawodniona.
W murze obwodowym nad bramą wjazdową znajdowała się jeszcze wieżyczka strażnicza.
Sama wieża posiada bardzo mocne mury o grubości w przyziemu między 2,5 do 3 metrów.
Kondygnacja parterowa wieży jest mocno przekształcona. Nie ma jasności jak wyglądało jej pierwotne rozplanowanie. Znajdujące się tu zejście do piwnic na pewno nie jest oryginalne.
Dziś w jednej izbie znajduje się wystawa znalezisk archeologicznych, a w drugiej sala kinowa. Filmy wyczerpująco omawiają badania i dzieje wieży.
Piwnice to dwa sklepione kolebkowo pomieszczenia oddzielone od siebie zasypaną przestrzenią i połączone małym korytarzem. Ich obecną formę nadano w XV, a następnie XVIII/XIX stuleciu. Pierwotne piwnice powstały prawdopodobnie wraz z budową wieży i
zajmowały całą obszar pod nią. Pełniły role magazynowe.
Piwnica wschodnia posiada zagadkową ławę z wyżłobieniem i miejscem po kranie pod oknem. Mogła to być XIX-wieczna łaźnia parowa, ale równie dobrze jakieś pomieszczenie gospodarcze np. do dzielenie mięsa. Z kolei zachodnie pomieszczenie, wyglądające na starsze, ma na ścianie wyryte dziwne rysunki.
Kondygnacja druga , pierwotnie gospodarcza, została w XVI wieku podzielona na dwie izby i wykorzystana na cele mieszkalne.
W okolicy okna w pomieszczeniu wschodnim (bez schodów) zachował się ślad malowideł (Matka Boska z Dzieciątkiem). Usytuowanie na wschodniej ścianie i wnęki, być może na ołtarzyk i szafę sugerują iż pomieszczenie było niegdyś kaplicą książęcą.
Znajduje się tu również kominek, wykusz latrynowy, a uwagę zwraca nieco obniżone i zamurowane wyjście. Było to przejście do budynku dworu (przez tzw. łącznik), a wcześniej być może górne wejście do wieży.
W izbie zachodniej umieszczony był piec kaflowy. Na początku XX wieku władający Siedlęcinem Schaffgotschowie przenieśli go do swojego pałacu w Cieplicach (dziś część Jeleniej Góry), gdzie stoi do dziś. Przez długi czas uznawany był za najstarszy piec z Siedlęcina (z XVI wieku). Jednak badania datowały go na następne stulecie, więc w wieży stało wcześniej jakieś inne urządzenie grzewcze.
Wieża w Siedlęcinie słynie z polichromii ściennej wykonanej w technice al secco (farba kładziona na wyschniętym tynku) w XIV stuleciu w reprezentacyjnej komnacie określanej jako Aula lub Wielka Sala, na trzeciej kondygnacji. Wyjątkowa jest tematyka malowideł. Zwykle bowiem dotyczyły one religii, przypominały o ulotności doczesnego świata, natomiast tutaj oprócz pewnych wątków religijnych główna treść jest świecka i nawiązuje m.in. do rycersko-romansowej opowieści o Lancelocie z Jeziora, rycerzu Okrągłego Stołu (patrz ciekawostka). Poszczególne malowidła dokładnie opisane są na rozmieszczonych w sali tablicach informacyjnych. Kiedyś zwiedzaniu towarzyszyły dźwięki średniowiecznego chóru, obecnie zrezygnowano z tego. Po przejściu w ręce prywatne rodów rycerskich była to kondygnacja mieszkalna, którą wzbogacono o wykusz latrynowy.
Nad Wielką Salą (kondygnacja czwarta) znajduje się jedno wielkie pomieszczenie, najwyższe w całej wieży. Kiedyś sala ta musiała być podzielona na mniejsze izby, ale nie znaleziono po tym fakcie śladu. Przypuszczalnie posiadała podwójne schody, bo część wschodnia służyła komunikacji z gankiem obronnym powyżej, a reszta powierzchni właścicielom wieży na cele mieszkalne.
Położone po pożarze w 1575 roku tynki mogą skrywać kolejne polichromie, ale nie było to jeszcze przedmiotem badań. Obecnie znajduje się tu wystawa zakładek książkowych. Na ścianie można też dostrzec podpis niejakiego Martina wykonany w 1644 roku.
Poddasze to dawny poziom obronny z krenelażem i chodnikiem dla straży o szerokości ok. 80 cm. Po przebudowie w XVI wieku blanki zostały nadbudowane, a cześć wnęk (wrębów) przerobiono na okna (resztę zamurowano, ale dają się odróżnić na ścianach). Całość nakryto wysokim dachem i powstała nowa kondygnacja pełniąca rolę magazynu. Jeszcze na powojennych zdjęciach widać było na niej dźwig towarowy z kołowrotem. Drewniany szkielet dachu (więźba) jest najstarszą tego typu konstrukcją w Polsce (początek XIV wieku).
Dobudowany do wieży piętrowy dwór barokowy, zwany też oficyną, posiada kształt litery C. Składa się z budynku głównego, łącznika (do wieży) od wschodu oraz budynku zachodniego. Przed przebudową na przełomie XVIII/XIX wieku stały tu jednak 4 budynki z wyraźnie odróżniającą się średniowieczną wieżą bramną i nadbudową szachulcową, a od zachodu wieża nie miała dostawionego budynku (jak obecnie).
Mury dworu wciąż kryją relikty wieży z szyją bramną. Dziś działa tu kasa i sklepik.
Po zachodniej stronie wieży usytuowany jest bar z przekąskami i napojami. Obok na placu, co sobotę, odbywa się targ rolniczo - rzemieślniczy.
Od południa zaś rozpościera się teren dawnego podzamcza. Pomiędzy zabudową folwarczną utworzono tu parking. Większość budynków jest bardzo zrujnowanych, ale chyba znaleziono tam coś ciekawego, bo w 2024 r. widać było wykopaliska archeologiczne...
Zamek w Siedlęcinie na pocztówce z końca XIX wieku
Słynne polichromie
Malowidła na 2. piętrze wieży siedlęcińskiej powstały w okresie 1315-1346 (precyzyjne ustalenie jest obecnie trudne). Zajmują powierzchnię 33 m2. Zostały zapomniane i odsłonięte ponownie w 1887 roku przez Wilhelma Klosego, urzędnika pruskiej skarbówki(!) z Jeleniej Góry, który jest też autorem pierwszego omówienia wieży.
Ranga i wartość malowideł nie została jednak doceniona. Rodzina cesarska zwiedzając okolicę w 1896 r. nawet tu nie zajrzała. Do badań powrócono dopiero w 1913 r., a 5 lat później gruntowne prace wykonał niemiecki historyk Paul Knötel. Zinterpretował on malowidła jako historię Iwaina (Iveina, Iwajna), rycerza Okrągłego Stołu zwanego Rycerzem z Lwem i dość poprawnie datował polichromie. W 1937 r. niemiecki malarz Johann Drobek rozpoczął konserwację malowideł, ale robił to pod obowiązująca wówczas tezę, iż poza Iwainem przedstawiono sprowadzenie cystersów do Krzeszowa. Dlatego rycerzy i damy dworu króla Artura zamienił na mnichów
(przemalowania te zlikwidowano dopiero w 2006 roku).
W czasie II wojny św. wrocławska historyk Rita Probst badała siedlęciński zabytek jako przedmiot swojej pracy doktorskiej. Ona to skorygowała interpretację postaci św. Krzysztofa. Wcześniej sądzono, iż jest to Matka Boska z Dzieciątkiem.
Częściowo przerobione malowidła w pełni poprawnie odczytał dopiero pod koniec XX wieku wrocławski historyk sztuki dr Jacek Witkowski. Przedstawiają one inną niż sądzono legendę arturiańską - historię nie Iwaina, lecz Lancelota du Lac (z Jeziora), najsłynniejszego z rycerzy Okrągłego Stołu w dwóch rzędach. Należy ją odczytywać najpierw od rzędu dolnego, potem przechodząc do górnego.
Dolny ukazuje wydarzenia chwalebne, przykłady tych za które został uznany największym z rycerzy król Artura. Najpierw więc jest to wyprawa Lancelota z kuzynem Lionelem, potem walka z podstępnym Tarquinem i wdzięczność
okazywana przez rycerza Keu'a Lancelotowi za kilkukrotne uratowanie życia.
Górny rząd to wydarzenia mniej chwalebne w jego życiorysie. Zamek Camelot, dwór małżonki Artura - królowej Ginewry, jej porwanie przez Malaganta (rycerz Okrągłego Stołu, który zszedł na złą drogę) oraz uwolnienie przez Lancelota, co doprowadza do grzesznej miłości z małżonką swojego suwerena. Lancelot i Ginewra trzymają się nie za prawe, lecz lewe dłonie.
W historię wpleciona jest scena moralizatorska "Memento Mori", wspomniana postać św. Krzysztofa oraz starotestamentowi królowie i prorocy.
Malowidła nie zostały dokończone, być może z powodu śmierci fundatora (księcia Henryka I jaworskiego). Na ścianie bocznej (zachodniej) widać niedokończone szkice identyfikowane jako walka Lancelota z Sagramourem le Desreez oraz uleczenie Urry’ego de Hongre. Następni właściciele uzupełnili je o symbolikę rodową - herby Redernów i Zedlitów. Również tym razem nie dokończono prac - na ścianie północnej można zobaczyć szkic rycerza z herbem Redernów.
O wyjątkowości wieży świadczy fakt iż na świecie znane jest jeszcze tylko jedno podobne przedstawienie historii Lancelota - zamek we włoskim miasteczku Frugarolo. Pochodzące z lat 1391-1402 malowidła zostały jednak w XX wieku przeniesione do muzeum w Alessandri ze względu na fatalny stan wieży, w której je namalowano.
Tak więc Siedlęcin pozostał jedynym miejscem gdzie polichromie poświęcone Lancelotowi du Lac zachowane są in situ.
Polichromia oryginalna i grafika z rekonstrukcją. "Memento Mori", na górze rycerz i mężatka oraz rycerz i panna, na dole zmarli w grobach. [kliknij aby powiększyć].
Widok wieży w Siedlęcinie od północy wg Wilhelma Klose z 1887 roku
Plany i rekonstrukcje
Plan zamku siedlęcińskiego z rozwarstwieniem chronologicznym na poziomie parteru. B - odkryty bruk.
Widać zarysowany mur obwodowy, którego kilka fragmentów udało się odsłonić. Jego część tkwi też w murach dworu.
Opracowanie A. Wosz, P. Nocuń.
Plan 4 kondygnacji wieży. Opracowanie A. Wosz, P. Nocuń.
Wieża w Siedlęcinie, przekrój perspektywiczny wraz z zaznaczonym rozwarstwieniem chronologicznym elementów drewnianych. Opracowanie P. Pałka, P. Nocuń, A. Konieczny
Plan zamku siedlęcińskiego wg Wilhelma Klose z 1887 roku. A - wieża, B - dziedziniec, C - fosa, częściowo zasypana
Rekonstrukcja zamku XV-wiecznego, oprac. P. Rajski, P. Nocuń.
Rekonstrukcja zamku XVII-wiecznego, oprac. P. Rajski, P. Nocuń.
Rekonstrukcja zamku z przełomu XVIII/XIX wieku, oprac. P. Rajski, P. Nocuń.
Historia, wydarzenia
Wieżę siedlęcińską postawiono na początku XIV w. Po ogłoszeniu najnowszych badań wiadomo już, że fundatorem był książę jaworski Henryk I. Wieża posiadała cztery kondygnacje i piwnice, w dwóch dolnych podzielonych na dwie części mieściły się pomieszczenia gospodarcze, a na trzeciej i czwartej rezydowali właściciele. Na szczycie za blankami znajdował się ganek dla straży.
1313 r. - rozpoczęto budowę wieży w Siedlęcinie.
po 1315 r. - powstały ścienne polichromie na trzeciej kondygnacji. Autor nie jest znany, najprawdopodobniej wywodził się z terenów północno-wschodniej Szwajcarii. Zleceniodawcą był książę Henryk I jaworski
1346 r. - po śmierci Henryka I, zamek odziedziczył jego bratanek – książę świdnicki Bolko II Mały
1369 r. - wdowa po Bolku II, księżna Agnieszka z Habsburgów sprzedała wieżę rycerzowi Jenchinowi von Redern, dworzaninowi Henryka I jaworskiego. Była ona własnością tego rodu do połowy XV wieku. Od tej pory można mówić o "wieży rycerskiej" w Siedlęcinie, wcześniej miała status "wieży książęcej". Redern dołożył swój herb do malowideł w Wielkiej Sali wraz z herbem rodowym Zedlitów, z których pochodziła zapewne małżonka Jenchina
Widok Siedlęcina z zamkiem wg F. B. Wernera z połowy XVIII wieku
Dewastacja wieży
Jeszcze do niedawna unikatowa wieża rycerska w ogóle nie była pod jakąkolwiek opieką, odbywały się tam różne libacje i zjazdy narkomanów, jak mówią miejscowi. Ściany nadal wymalowane są sprayami. Cud, że wieża jest w tak dobrym stanie! Nowy właściciel jednak nie próżnuje. Za niedługo w pustej kondygnacji ma powstać muzeum rycerskie.
1409 r. - bracia Tristan i Heincze (Heintze) Redern sprzedali Siedlęcin
Janowi (Hansowi) von Nimptsch. Potem majątek przechodził w posiadanie rodów Schellendorf, Wesen, Zedlitz
1454 r. - zamek siedlęciński powracił do Nimptchów
ok. 1532 r. - przebudowa wnętrz. Podzielono 1. kondygnację świerkową ścianą działową, zmieniono usytuowanie schodów na wyższe kondygnacje, wykuto nowe otwory okienne.
ok. 1575 r. - dokonano przebudowy obiektu po dużym pożarze. Zamurowano blanki, dodano piątą kondygnację i całość przykryto czterospadowym dachem gontowym, wybito też dodatkowe otwory strzelnicze i wykonano wykusze służące jako latryny. Wieżę bramną włączono w nowy budynek (główny człon późniejszego dworu/oficyny). Za inwestycję tę odpowiadał albo Henryk von Nimptsch albo Kasper von Nimptsch
1622 r. - Nimptchowie sprzedali wieżę księciu legnickiemu Jerzemu Rudolfowi za ówcześnie pokaźną sumę 62 tys. talarów.
1630 r. - książę przekazał Siedlęcin swojemu bratu Janowi Chrystianowi.
Na ten okres datuje się postawienie w wieży nowego pieca na 2. kondygnacji
od 1653 r. - zamek Siedlęcin aż do roku 1945 był w rękach rodu Schaffgotschów z Chojnika i Gryfowa (krewni książąt legnickich). Przypuszczalnie oni rozbudowali budynek dworu o część wschodnią, stykająca się z wieżą.
koniec XVIII w. - zburzono większość otaczającego wieżę muru. Zasypano część fosy od zachodu. Powstał murowany most o wymiarach 13,1 x 2,55 m. Dobudowano czwarty człon dworski w narożniku płd.-wsch. Sama wieża była wykorzystywana jako spichlerz
XVIII/XIX w. - przebudowa wnętrz kondygnacji piwnicznej i parteru wieży oraz znacząca modernizacja części rezydencjonalnej założenia, czyli dworu/oficyny do obecnego wyglądu (powstanie budynku zachodniego, zrównanie wysokości wszystkich skrzydeł,
pokrycie nowym dachem gontowym z lukarnami).
Nieco późniejszy widok Siedlęcina wg F. B. Wernera (lata 60-te XVIII w.). 1 - wieża książęca, 2 - wieża bramna, 3 - XVI-wieczny budynek, który dał początek późniejszemu dworowi, 4 - część XVIII-wieczna łącząca budynki nr 3 i 5, 5 - budynek wschodni z XVII w., 6 - przybudówki z balustradami
ok. 1840 r. - ostatecznie rozebrano otaczający wieżę mur, zasypano dalszy odcinek fosy
1887 r. - odkryto i częściowo odsłonięto malowidła ścienne
pocz. XX - z dachu dworu usunięto lukarny, a gont przykryto łupkami
1918 r. - niemiecki historyk Paul Knötel zinterpretował malowidła jako za historia rycerza Iwajna, rycerza Okrągłego Stołu.
1936 r. - rozpoczęto pierwsze (i nieudolne) prace renowacyjne i rekonstrukcyjne przy malowidłach
od 1940 r. - badania wieży i malowideł przez Ritę Probst
1998 r. - w wieży urządzono festiwal muzyki dawnej. Ktoś rozpalił w dawnym kominku ogień. Powstał pożar, w wyniku którego zniszczeniu uległ fragment dolnych pomieszczeń (przez długi czas był on zamknięty dla zwiedzających).
2001 r. - wieża rycerska w Siedlęcinie (bez dworu) stała się własnością fundacji "Zamek Chudów"
2003 roku - zrujnowany przyzamkowy folwark, jak i dwór zostały wystawione na licytację komorniczą i zakupione przez fundację "Zamek Chudów". W ten sposób całość założenia ma jednego właściciela
2006 r. - kompleksowa restauracja XIV-wiecznych malowideł w Wielkiej Sali i uruchomienie profesjonalnego punktu obsługi turystów. Usunięto wtedy efekt przemalowań zniekształcających polichromie po 1936 r.
2007 r. - renowacja średniowiecznych tynków I i II piętra, rekonstrukcja ścian i podłóg I piętra, zniszczonych w pożarze pod koniec XX w., odkrycie dwóch nowych malowideł na I piętrze, konserwacja drewnianych portali wykuszy latrynowych,
2008 r. - dalsze badania i prace archeologiczne
prowadzone przez Uniwersytet Jagielloński oraz Uniwersytet Wrocławski.
Konserwacja i renowacja gotyckiego portalu wejściowego, konserwacja kamiennych portali parteru i piwnic, konserwacja drzwi gotyckich (do wieży) i renesansowych (na parterze), rekonstrukcja posadzki na parterze,
2009 r. - remont dachu łącznika pomiędzy wieżą a oficyną,
2010 r. - rekonstrukcja zniszczonej połaci polepy na poddaszu. Powołanie do życia Stowarzyszenia Wieża Książęca w Siedlęcinie.
Wieża rycerska w Siedlęcinie w połowie XIX wieku wg F. Schrollerra
Informacje praktyczne
ADRES I KONTAKT Wieża Książęca - ul. Długa 21, Siedlęcin
CZAS Oglądnięcie z zewnątrz i w środku zajmuje ok. 30 minut. Z przewodnikiem ok. 45 minut.
WSTĘP Płatny - 10 zł (6 zł ulg.). Wieża Książęca w Siedlęcinie jest otwarta codziennie, w sezonie (maj - październik) w godz. 9:00 - 18:00, poza sezonem (listopad – kwiecień) w godz. 10:00 - 16:00.
Ponieważ informacje o godzinach otwarcia, a przede wszystkim cenach biletów szybko się dezaktualizują, sprawdź je na stronie oficjalnej opisywanego zabytku: Wieża w Siedlęcinie
Malowidło przy wejściu do wieży w Siedlęcinie przedstawiające jej wygląd w średniowieczu (brakuje wieży bramnej).
Położenie i dojazd
Zachodnia cześć woj. dolnośląskiego, 5 km. na północny zachód od Jeleniej Góry. Zobacz na mapie. Wieża leży praktycznie w centrum wsi. Jadąc samochodem można zaparkować tuż przy niej.
Współrzędne geograficzne:
Otwórz w: Google Maps, Bing Maps, Openstreet Maps
format D (stopnie): N50.934897° E15.685688°
format DM (stopnie, minuty): 50° 56.09382'N 15° 41.14128'E format DMS (stopnie, minuty, sekundy): 50° 56' 05.63''N 15° 41' 08.48''E
Bibliografia
Guerquin Bohdan - Zamki w Polsce
Guerquin Bohdan - Zamki śląskie
Jurasz Tomasz - Zamki i ich tajemnice
Kaczyńscy Izabela i Tomasz - Polska - najciekawsze zamki
Kajzer Leszek, Kołodziejski Stanisław, Salm Jan - Leksykon zamków w Polsce
Mazurska Teresa, Rachwalski Eugeniusz, Załęski Jerzy - Zamki Dolnego Śląska
Rogiński Ryszard - Zamki i twierdze w Polsce - historia i legendy
Nocuń Przemysław - Wieża książęca w Siedlęcinie w świetle dotychczasowych badań
Galeria zdjęć
Klikając w zdjęcie otrzymasz jego powiększenie w nowym oknie. Okno to można zamknąć kliknięciem w dowolny punkt POZA zdjęciem.
Zdjęcia wykonane latem 2024
Zdjęcia wykonane wiosną 2002
Filmy wideo
Wieża książęca w Siedlęcinie z drona
Film z historią wieży w Siedlęcinie
Noclegi
Siedlęcin - Gościniec PTTK "Perła Zachodu", tel. (075) 752 30 49
Jelenia Góra - Dom Nauczyciela, ul. Kilińskiego 22, tel. (075) 64 23 355
Jelenia Góra - "Bartek" Szkolne Schronisko Młodzieżowe, ul Bartka Zwycięzcy 10, tel. (075) 752 57 46
Proponujemy wyszukanie noclegu w opisywanej miejscowości lub jej okolicy w serwisach noclegowych.
Oferty cenowe online są zwykle atrakcyjniejsze niż rezerwacje telefoniczne!
Miniforum
Zapraszam do przesyłania swoich wypowiedzi i komentarzy odnośnie opisywanego zamku. Ukazują się one na stronie od razu po wpisaniu do formularza.
Tutaj można znaleźć szczegółowe wyjaśnienia, dlaczego siedlęciński obiekt to wieża KSI¥ŻęCA a nie rycerska:
http://www.wiezasiedlecin.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=95&Itemid=29
Do wiadomości Radosława jak w temacie Książęca a nie Rycerska jak ktoś coś więcej doczyta na ten temat to słowo Rycerska strasznie źle tu wygląda :-) Pozdrawiam
Strona internetowa obiektu Autor: Przemek Data: 2012-02-02 11:30:58
Zapraszamy na stronę internetową wieży książęcej w Siedlęcinie
www.wiezasiedlecin.pl
(c) 2001-2024 bd - Kontakt - Polityka Prywatności Wszelkie prawa do własnych zdjęć i tekstów zastrzeżone, nie mogą być one wykorzystywane bez mojej zgody. Nie udzielam pozwolenia na kopiowanie opisów.
Wykryto blokadę reklam :-(
ZamkoMania.pl to prywatny, niezależny serwis. Pozwalając na wyświetlenie paru nienarzucających się reklam wspierasz jego dalsze funkcjonowanie.
Dlatego prosimy o wyłączenie blokowania reklam na tej stronie (instrukcja jak to zrobić w: AdBlock, Adblock Plus, Ghostery, uBlock Origin).